Categorieëen

De grootste vijanden van het beeld

Als u een bewonderaar van kunst bent of gewoon verliefd bent geworden op een werk - of het nu gaat om een potlood- of houtskooltekening, een aquarel, een foto of zelfs een schilderij op een gespannen spieraam - dan is één ding voor u van bijzonder belang: dat het motief lang meegaat en zo goed mogelijk beschermd is tegen omgevingsinvloeden zodat het niet krult of geel wordt. Het is algemeen bekend dat beeld of fotolijsten en passe-partouts worden gebruikt om geliefde foto's of beelden te beschermen. Maar wat zijn precies de milieu-invloeden die het beeld kunnen aantasten? Om een beeld optimaal te beschermen, is het belangrijk om de vijanden te kennen. Daarom hebben we een lijst samengesteld van de vijf grootste vijanden van het beeld.

1. Zonnestraling

Een van de ergste vijanden van een foto of beeld is tegelijkertijd een welkome gast van de mens: De zon. Een appartement moet altijd zo licht mogelijk zijn en u bent blij als de zomer komt en uw eigen vier muren worden verlicht door de gloed van de zon. Maar elk beeld, of het nu gaat om een foto of tekening, een afdruk of litho, heeft te lijden als de zon er direct op schijnt. Dit wordt na verloop van tijd ook merkbaar: De kleuren vervagen, de intensiteit vermindert. Deze vervaging is nauwelijks ongedaan te maken en daarom moet er speciale aandacht worden besteed aan deze vijand.

De eenvoudigste manier om een beeld te beschermen is het niet bloot te stellen aan direct zonlicht. Deze bescherming biedt echter geen 100% veiligheid. Als u de intensiteit van de kleuren van de foto of het beeld optimaal wilt beschermen, kunt u er ook voor zorgen dat het motief bij de keuze van het juiste fotoglas tegen zonlicht wordt beschermd. Er is een speciaal UV-beschermingsglas of museumglas dat ervoor zorgt dat de blootstelling aan de zonnestralen geen veranderingen in het beeld veroorzaakt. Acrylglas zou een goedkopere optie zijn voor het huis. Het eenvoudige kunstglas heeft van nature een zekere UV-bescherming, wat het beeld ten goede komt.

Waarom vervagen beelden of foto's in de zon?

UV-glas beschermt uw foto tegen vervagen

Er is zichtbaar en onzichtbaar ultraviolet (UV) licht. Het UV-licht heeft bijzonder energierijke "energiepakketten", de zogenaamde fotonen. De energie van de afzonderlijke UV-fotonen is zeer hoog in verhouding tot andere moleculen. Als dit energierijke foton nu de kleurstof op het beeld raakt, kan dit leiden tot een breuk van het kleurstofmolecuul, als de opgenomen energie niet zo snel mogelijk in het milieu vrijkomt. Dit gebeurt ook, namelijk door oscillaties. Hierdoor wordt de lichtenergie omgezet in warmte.

Iedereen kent dit fenomeen van zwarte voorwerpen die veel licht absorberen en snel heet worden in de zon. Maar ook wasgoed en haar verbleken in de directe zon en worden wit of blond. Hoewel de hoge UV-licht energie zo vrijkomt in de omgeving van de kleurmoleculen, treden er na verloop van tijd verliezen op en worden de moleculen continu vernietigd door het continue bombardement van fotonen. De kleur verandert de reflectie-eigenschappen en vervaagt.

Dus als uw beeld of foto iets voor u waard is, moet u deze beschermen met een UV-glas. Zelfs foto's of beelden in tafellijsten zijn vaak onherstelbare herinneringen, hier kunt u het fotoglas achteraf vervangen. Een goedkoper alternatief voor duur UV-museumglas is overigens gewoon kunst- of acrylglas, dat altijd een vrij hoge UV-bescherming heeft.

UV-bescherming van beeldbrillen in vergelijkingh

  • Normaal glas: -
  • Anti-reflecterend glas: -
  • Museumsglas: 60-90% (afhankelijk van de uitvoering)
  • Acrylglas: ca. 90%

Vergelijking van lichtreflecties

  • Normaal glas: ca. 8%
  • Museumsglas: ca. 1%

ATTENTIE: Acrylglas mag niet worden gebruikt voor houtskooltekeningen of pasteltekeningen en potloodschetsen, omdat het vaak antistatisch geladen is en daarom pigmentdeeltjes naar het fotoglas kan aantrekken.

 

2. Temperatuur en vochtigheidsgraad

Temperatuurverschuivingen in de directe omgeving kunnen schadelijk zijn voor alle soorten kunst. Het materiaal kan zich uitrekken of inkrimpen, waardoor bijvoorbeeld een doek minder gespannen wordt of buigt. Naarmate de temperatuur stijgt, daalt de luchtvochtigheid. In het ergste geval kunnen oudere kunstwerken en lijsten barsten en moeilijk opnieuw te lamineren zijn.

Als een kunstwerk in een fotolijst wordt ingelijst, kan bij sterke temperatuurverschuivingen condensatie ontstaan en kan het kunstwerk daardoor onder omstandigheden worden aangetast.

Optimale temperatuur

De optimale temperatuur, die de norm is in tentoonstellingen en musea, ligt tussen de 18-20° C. Natuurlijk is uw huis geen museum, maar het is wel aan te raden om een constante temperatuur en luchtvochtigheid te handhaven.

3. Zuurgraad

Zuur is puur vergif voor een foto of beeld. Deze kan bijvoorbeeld in een standaard achterwand worden geplaatst, zoals bij beeld of fotolijsten gebruikelijk is. Daarom is het niet alleen belangrijk om het beeld van voren te beschermen, bijvoorbeeld met behulp van een passe-partout, maar ook om een beschermend karton van de achterzijde van een origineel kunstwerk in te voegen.

Het effect van zuur op het beeld is onbetrouwbaar omdat het niet met het blote oog te zien is. Men kent echter het effect van boeken, die na enige tijd in de boekenkast geel worden door de zure effecten van het milieu. Dit mag niet gebeuren met kunstwerken, daarom moet u voorzichtig zijn met het inlijsten ervan.

Het gebruik van een passe-partout kan een beeld op vele manieren beschermen. Bij gebruik van een passe-partout ligt het oppervlak van het motief niet direct op het fotoglas, wat ook voorkomt dat het oppervlak aan de ruit plakt. Een passe-partout kan ook bescherming bieden tegen invloeden van buitenaf. De passe-partout functioneert als een soort spons, die de schadelijke invloeden van buitenaf absorbeert en zo het beeld weghoudt. Zure effecten kunnen geneutraliseerd worden.

4. Sigarettenrook

Roken is niet alleen slecht voor de gezondheid van mensen, ook allerlei beelden kunnen last hebben van de invloed van sigarettenrook. De nicotine in sigarettenrook kan de kleuren zelfs door een vernis aantasten. De kleuren krijgen een ongepaste gelige tint door de werking van nicotine, die het algemene effect van het beeld kan vervalsen. Bovendien brengt de rook een extra sluier over het beeld, die alleen kan worden verwijderd bij ingewikkelde procedures van schilderen met sterk verdunde reinigingsmiddelen. Ook hier geldt: preventie in plaats van reparatie! Omdat het professioneel schoonmaken van een beeld erg duur kan zijn. Een rookvrije omgeving zou ideaal zijn, vooral voor beelden op doek die gespannen zijn op brancards, omdat deze geen glas voor het motief hebben en dus direct aan de lucht worden blootgesteld. Met motieven die volledig ingelijst kunnen worden met fotoglas, heeft men iets meer mogelijkheden, als passe-partout en het juiste kader kan men bescherming bieden. De afzettingen van sigarettenrook zijn onaantrekkelijk en kunnen ook van de afbeelding worden geweerd door de achterwand aan elkaar te plakken (bijvoorbeeld met natte plakband). Tussen glas en kozijnstroken kan ook een lijmverbinding worden aangebracht, zodat invloeden van buitenaf goed uit de buurt van het beeld kunnen worden gehouden.

5. Stof

Stof is ook een factor die het beeld kan beïnvloeden. In een olieverfschilderij dat geen inlijsting nodig heeft, of dat in een lege lijst of in een schaduwvoeglijst is ingelijst, wordt het oppervlak belicht, waardoor invloeden van buitenaf gemakkelijk in beeld kunnen komen. Bij het schoonmaken kunnen sommige dingen misgaan, omdat de beelden gevoelig kunnen zijn en het is niet aan te raden om met reinigingsmiddelen naar de oppervlakte te gaan. Aquarellen kunnen volledig vervagen door het gebruik van een natte doek, een glasplaat kan hier bescherming bieden.

ATTENTIE: Originele kunstwerken mogen nooit met vuile vingers worden behandeld. Olieverfschilderijen mogen niet achter glas worden ingelijst. De olieverf heeft de luchtvochtigheid van de kamertemperatuur nodig, achter glas begint de verf uit te drogen en te breken.

Conclusie

Als de vijf vijanden: zonnestraling, temperatuur en vochtigheid, zuurtegraad, sigarettenrook en stof kunnen van het beeld worden afgeweerd, kan schade tot een minimum worden beperkt en kan het verouderingsproces van kunstwerken worden vertraagd. Voorzichtigheid is hier beter dan verdraagzaamheid, want de schadelijke stoffen in de lucht zijn in eerste instantie nauwelijks zichtbaar, maar kunnen veel schade aan een beeld veroorzaken.

Bij het inlijsten is het ook aan te raden om alles zo te bevestigen dat alle onderdelen weer uit elkaar gehaald kunnen worden. Zo kan men de passe-partout vervangen en alles demonteren zonder dat er restanten achterblijven.