Categorieëen

Glassoorten voor lijsten
Welk beeldglas is geschikt voor mij en mijn beeld of foto?

Wat is het juiste glas voor mijn motief?

U wilt een foto of tekening inlijsten en u vraagt zich af wat het juiste glas is voor uw motief? De verschillen in effect, kwaliteit en conserverende eigenschappen van glas zijn net zo groot als de prijs die u ervoor kunt betalen. Is het de moeite waard om te investeren in een fotolijst met museumglas of volstaat standaardglas? In dit artikel willen we deze en andere vragen over het glas beantwoorden, zodat u het juiste glas voor uw motief kunt kiezen.

1. Waarom glas gebruiken in een fotolijst?

Geslepen glas vermindert het risico op verwondingen

Het glas speelt een speciale rol bij het inlijsten. Het scheidt het in te lijsten object van de omgeving en de kijker. Idealiter beschermt het het object tegen fysieke en chemische milieu-invloeden en schade zoals stoten, vocht, insecten en vuil, terwijl het tegelijkertijd een duidelijk en kleurecht zicht op het kunstwerk geeft. Bovendien zouden foto's, prints en tekeningen niet in de fotolijst blijven zitten zonder de contactdruk over het hele oppervlak tussen het glas en de achterwand. De sponningbreedte van het profiel, dat het glas, het motief en de achterwand in de lijst houdt, is slechts ca. 0,5-0,7 cm rondom.

Olieverf- en acrylschilderijen op opgespannen canvas of houten panelen en moderne alu dibond motieven hebben daarentegen geen glas nodig, omdat ze zeer vormvast zijn en al een zekere mate van oppervlaktebescherming hebben. Een lege lijst zonder glas en zonder achterwand is hier voldoende. Musea maken graag een uitzondering op deze regel, omdat het hier gaat om waardevolle en oude kunstwerken die beschermd moeten worden tegen aanraking en beschadiging door bezoekers.

Glas van hoge kwaliteit biedt naast bescherming tegen vuil en beschadiging nog meer: het beschermt tegen UV-stralen, die het motief na verloop van tijd doen verbleken en de meeste schade aan een object toebrengen. Bovendien minimaliseert het hoogwaardige glas storende reflecties van lichtbronnen. Lichtgewicht en breukvast acrylglas wordt gebruikt voor grote formaten en in openbare instellingen.

2. Normaal glas

Normaal glas is de standaard voor de meeste fotolijsten. Met normaal glas bedoelen we conventioneel glas dat niet alleen wordt gebruikt in alledaagse ramen, spiegels en meubels, maar ook in kunst en architectuur.

Normaal glas staat bekend onder verschillende termen. Vanwege de sterke reflecties wordt het ook wel glanzend glas genoemd. Andere namen zijn vensterglas of technisch floatglas.

Normaal glas voor fotolijsten is standaard 2 mm dik en is geschikt voor alle inlijstingen zonder speciale eisen voor UV-bescherming, breukvastheid en getrouwe kleurweergave. Omdat glas echter een hoog gewicht heeft van ongeveer 5 kg per vierkante meter, zijn grote fotolijsten met glas bijzonder zwaar. Voor fotolijsten in grote formaten raden we kunst- of acrylglas aan.

Voor- en nadelen van normaal glas
Voordelen Nadelen
krasvast reflecterend/ glanzend
goedkoop lage UV-bescherming, ca. 45%
ongevoelig bij schoonmaken hoog gewicht in grote formaten
hoge lichttransmissie, 85 tot 90% risico op breuk
goede contouren en contrasten  
weerbestendig  
hittebestendig  

2.1 Verschil groen glas en wit glas

Groen glas

Rand van groen glas

Experts beoordelen glas aan de hand van de basis. Voor fotolijsten wordt voornamelijk floatglas op basis van groen glas gebruikt, dat bijzonder vlak en vervormingsvrij is dankzij de oppervlaktespanning in het vloeibare productieproces en daardoor een uitstekende optische kwaliteit heeft. Dit floatglas heeft een lichte groene schijn, die vooral goed te zien is op de rand. Hoe dikker het glas, hoe zichtbaarder deze groene schijn wordt. Deze schijn wordt veroorzaakt door het gehalte ijzeroxide in het glas. Helaas vervormt de lichte groene schijn ook de kleuren van het motief, wat vooral op witte oppervlakken storend kan zijn.

Tip: Voor afbeeldingen met veel lichte kleuren raden we kunstglas of museumglas aan. Kunst- of acrylglas bevat geen groene kleurstoffen en museumglas is meestal gebaseerd op wit glas.

Wit glas

Rand van wit glas

Dit kan worden verholpen met wit glas van een hogere kwaliteit, dat zijn naam dankt aan de kleurneutrale productie. Vergeleken met gewoon glas heeft wit glas een lager gehalte ijzeroxide en ziet het er wit uit in plaats van groen. Wit glas wordt geproduceerd door speciaal kwartszand te gebruiken met minder ijzeroxide.

Het voordeel van dit glas is dat het aanzienlijk kleurneutraler is dan groen glas en dat de kleuren van het motief niet worden beïnvloed in termen van perceptie – wit blijft wit en de andere kleuren worden ook trouw aan het origineel weergegeven. Volgens de huidige normen heeft wit glas de minste kleurvervorming.

2.2 Verschil tussen floatglas en machineglas

In tegenstelling tot machineglas is floatglas van een veel hogere kwaliteit en vertoont het geen storende onregelmatigheden in het glas. De term “float” komt uit het Engels en betekent “vloeien”, wat verwijst naar het productieproces. Floatglas wordt vervaardigd als vlak glas in een vloeibaar proces. Het gesmolten glas, verwarmd tot 1.100 °C, wordt continu over een bad vloeibaar tin gegoten . Het lichtere glas drijft nu in dit bad en verspreidt zich gelijkmatig. Dankzij de oppervlaktespanning van het tin heeft het glas een zeer glad en homogeen oppervlak, volledig vrij van luchtbellen of andere oneffenheden. Het afkoelende glas wordt continu uit het tinbad getrokken en gaat door een koeloven waar het wordt afgekoeld. Door het ijzeroxide die het bevat, heeft het glas een licht groenige kleur. Omdat dit glas overal in het dagelijks leven wordt gebruikt, zijn we gewend aan deze lichte groene schijn en vinden we het niet storend.

Een goedkopere optie is machineglas, dat niet wordt gefloat maar gewalst. Het optische effect lijdt hier echter onder, want op dit glas zijn golvende structuren te herkennen. Dergelijke onregelmatigheden zijn soms te zien op oude ruiten. Met uitzondering van een paar geïmporteerde lijsten uit het Verre Oosten, is floatglas al de standaard geworden in de lijstenindustrie.

3. Antireflecterend glas

Antireflecterend glas is nog steeds een populaire keuze omdat het een goedkope optie is om reflecties op het motief aanzienlijk te verminderen.

Antireflecterend glas is vooral geschikt voor erg glanzende motieven of als uw motief wordt blootgesteld aan meerdere of sterke lichtbronnen en u de vervelende reflecties wilt verminderen. Het glas wordt ook sterk aanbevolen voor ingelijste teksten die altijd goed leesbaar moeten zijn, bijvoorbeeld in werkruimtes.

Het oppervlak van het ontspiegelde glas is aan één kant microfijn opgeruwd door middel van een speciaal etsproces. Het matte en daardoor oneffen oppervlak verspreidt het invallende licht en vermindert zo directe reflecties. Hierdoor worden reflecties diffuus en minder storend. Het glasoppervlak ziet er dus niet langer glanzend uit, maar mat. Hierdoor kunt u uw motief zonder schittering bekijken. Dit glas is echter niet volledig vrij van reflecties. Er blijft een minimale restreflectie over van minder dan 1%. Mat antireflecterend glas is ook verkrijgbaar als breukvast en lichtgewicht acrylglas.

Antireflecterend glas is aanzienlijk matter en minder glanzend dan normaal glas. Het gematteerde oppervlak heeft echter ook een klein effect op de kleurenpracht van het motief. De optische intensiteit van de kleuren lijdt ook onder de matheid van het glas. Bovendien moet het antireflecterende glas altijd direct op het motief liggen, want hoe groter de afstand tussen het glas en het motief, hoe troebeler en melkachtiger het beeld wordt. Daarom is eenvoudig antireflecterend glas niet geschikt voor fotolijsten met een afstandshouder of passe-partouts en wordt het daar niet aangeboden. In deze gevallen is optisch ontspiegeld kunst- of museumglas het beste alternatief. Deze zijn weliswaar duurder dan mat antireflecterend glas, maar ze reflecteren ook veel minder. De kleuren komen hier veel briljanter over dan bij gematteerd antireflecterend glas en bovendien krijgt u een hoger niveau van UV-bescherming.

Tip: In het geval van sterke lichtbronnen direct voor het motief, bijvoorbeeld van een spot of een tegenoverliggend raam met sterk zonlicht, kan gematteerd antireflecterend glas de voorkeur verdienen boven het optisch antireflecterende museumglas van hogere kwaliteit. Dit komt omdat zelfs museumglas niet vrij is van reflecties, ze zijn alleen aanzienlijk lager dan bij normaal glas.
Voor- en nadelen van gematteerd antireflecterend glas
Voordelen Nadelen
geen hinderlijke reflecties in kamers die overspoeld worden met licht gematteerd oppervlak kan kleuren en scherpte vervormen
geen directe reflectie, zelfs niet bij frontale lichtbronnen risico op breuk
goedkoop niet geschikt voor passe-partouts en afstandshouders
krasvast hoog gewicht in grote formaten
kan aan beide zijden worden gebruikt lage UV-bescherming, ca. 45%

4. Kunstglas

Kunstglas is de algemene term voor glas gemaakt van kunststof. De eigenschappen en voordelen van kunstglas worden vaak onderschat en het heeft soms een minder goede reputatie. Dit doet echter onrecht aan veel soorten kunstglas, ook al zijn er enorme verschillen in de kwaliteit van kunstglas. Van dun en laagwaardig polystyreen tot bijzonder hoogwaardig, conserverend acrylglas.

De twee meest gebruikte soorten kunstglas voor fotolijsten zijn polystyreen en acrylglas. Polystyreen en acryl zijn beide thermoplasten die na uitharding een transparante, semikristallijne structuur aannemen. De belangrijkste verschillen tussen de twee kunststoffen polystyreen en acryl zijn onder andere UV-bescherming, weerstand tegen verwering en agressieve chemicaliën, slagvastheid en breukvastheid en tolerantie voor grote temperatuurschommelingen.

Een doorslaggevend voordeel van kunstglas ten opzichte van echt glas is dat kunstglas onbreekbaar is. Als de fotolijst van de muur valt of als kinderen een bal tegen de lijst schoppen, zult u blij zijn als de fotolijst een glas van kunstglas heeft. Kunstglas is daarom soms verplicht voor fotolijsten in openbare voorzieningen om het risico op letsel te minimaliseren. Bovendien wordt het motief vaak beschadigd door de scherven als het glas breekt.

Kunstglas helpt ook om onnodige transportschade te voorkomen bij het verzenden van fotolijsten, omdat het risico op glasbreuk aanzienlijk toeneemt naarmate de fotolijst groter wordt. Daarom worden grote fotolijsten in online winkels vaak alleen aangeboden met breukvast en licht kunstglas.

Het aanzienlijk lagere gewicht van kunstglas in vergelijking met echt glas is nog een voordeel, vooral voor grote fotolijsten. In DIN A0-formaat bijvoorbeeld weegt alleen al het glas ongeveer 5 kg. Grote fotolijsten met echt glas zijn daarom onhandelbaar en vrij zwaar. Ze moeten daarom bijzonder stevig aan de muur worden bevestigd, zodat de fotolijst niet per ongeluk naar beneden valt en, in het ergste geval, iemand verwondt. Dit is nog een reden waarom met name openbare instellingen en kinderdagverblijven graag licht en breukvast kunstglas gebruiken.

4.1 Polystyreen

Polystyreen is een amorfe thermoplast die wordt verkregen door styreen te polymeriseren. Het is een van de oudste kunststoffen en werd voor het eerst geproduceerd in de 19e eeuw. De meeste mensen zullen deze kunststof in een andere vorm kennen als piepschuim. In de volksmond wordt polystyreen echter ook wel hobbyglas genoemd, omdat het gemakkelijk kan worden bewerkt. U kunt het gemakkelijk beschilderen, lijmen, bedrukken en stansen.

Veel fabrikanten van fotolijsten gebruiken polystyreen intussen ook als eenvoudig glas, omdat het onder gunstige omstandigheden een robuust en betrouwbaar kunstglas is. De eenvoudige polystyreenplaten zijn echter niet UV-bestendig en hebben de neiging om te vergelen wanneer ze aan zonlicht worden blootgesteld. Vergeling treedt op binnen de eerste paar jaar, vooral bij platen met een lage waarde. Maar ook hier is er een opwaartse trend. Kunstglas van polystyreen wordt steeds beter dankzij nieuwe productieprocessen en is al verkrijgbaar met hoogwaardige speciale coatings.

Voor conserverende inlijstingen met kunstglas adviseren we nog steeds acrylglas.

4.2 Acrylglas

Maar waarom is acrylglas beter dan polystyreen? Vergeleken met polystyreen heeft acrylglas een sterkere moleculaire binding en is daardoor vormstabiel. Het verschil is vooral significant bij grote formaten. Bovendien is acrylglas bestand tegen de meeste oplosmiddelen, mechanische druk en is het grotendeels ongevoelig voor weersinvloeden zoals vocht, snelle temperatuurschommelingen en UV-licht.

Acrylglas heeft door zijn transparantie een zeer hoge lichttransmissie, waardoor contouren en kleuren getrouw te zien zijn. Acrylglasplaten worden in Europa volgens hoge normen geproduceerd, waardoor vergeling van de platen een ondergeschikte rol speelt.

Acrylglas is ook gemakkelijk te verwerken en kan chemisch worden verlijmd met andere kunststoffen om permanente verbindingen zonder zwakke punten te creëren. Acrylglas kan ook interferentie-optisch ontspiegeld worden geproduceerd en is qua prijs-prestatieverhouding vergelijkbaar met museumglas.

Een ander belangrijk voordeel van acrylglas is de zeer hoge UV-bescherming van 90% of meer. Dit betekent dat het motief zelfs in fel zonlicht goed beschermd is tegen verbleken.

Tip: direct zonlicht op motieven moet indien mogelijk altijd worden vermeden, omdat kleuren en papiersoorten te lijden hebben onder zonlicht. Zelfs het beste UV-beschermende glas kan uw motief niet 100% beschermen tegen de hoogenergetische fotonen van de zon. Daarom tonen musea hun motieven meestal in verduisterde ruimtes met kunstlicht. Voor meer informatie zie » UV-bescherming bij glas

Over het algemeen biedt acrylglas de kleurenpracht van museumglas in combinatie met de voordelen van kunstglas, waardoor het een superieur alternatief is voor floatglas.

Het bekendste acrylglas is overigens het glas van het merk Plexiglas®. Veel mensen gebruiken intussen Plexiglas® als synoniem voor acrylglas. Een geheugensteuntje: niet elk acrylglas is een Plexiglas®, maar elk Plexiglas® is een acrylglas.

Acrylglas is ook verkrijgbaar als antireflecterend glas. Het kunstglas van het merk Mira heeft een matte en een reflecterende zijde. Dit betekent dat het ook als antireflecterend glas kan worden gebruikt als de matte zijde naar boven wordt gedraaid.

Nadelen van polystyreen en acrylglas

Er zijn echter twee nadelen aan kunstglas: Kunstglas is erg gevoelig voor krassen, daarom wordt het in de fabriek aan beide zijden voorzien van een dunne beschermfolie, die nog steeds aanwezig is als het glas op maat wordt gesneden. Dus als u een fotolijst met kunstglas bestelt, moet u meestal eerst deze beschermfolie van beide kanten van het glas verwijderen. Eventuele krassen en vlekken zitten meestal alleen op deze beschermfolie, die soms moeilijk te herkennen is, en dringen zelden door in het glas.

Tip:Als u krassen van geringe diepte op het synthetische glas hebt, kunnen deze worden verwijderd door een speciale polijstpasta aan te brengen en vervolgens te polijsten. Gebruik daarom altijd een zachte doek en schoonmaakmiddelen die geen schade veroorzaken.

Een ander nadeel is de elektrostatische lading, die stof en fijne deeltjes aantrekt. Voor houtskooltekeningen, pastelwerken of potloodschetsen gebruikt u liever geen kunstglas, omdat de elektrostatische lading pigmentdeeltjes van het motief naar het glas kan trekken.

Voor- en nadelen van kunstglas
Voordelen Nadelen
goede UV-bescherming krasgevoelig en daarom moeilijk schoon te maken
licht gewicht dun kunstglas buigt en creëert lelijke reflecties
onbreekbaar acrylglas van hoge kwaliteit is duurder
hoge kleurenpracht door transparantie elektrostatisch geladen
ontspiegeld verkrijgbaar

Museumglas

Museumglas staat voor de hoogste kwaliteit glas die u kunt gebruiken voor uw fotolijst. De term heeft ingang gevonden omdat het woord “museum” intuïtief wordt geassocieerd met hoge en conserverende kwaliteitseisen. Museumglas is een interferentie-optisch ontspiegeld glas, dat wordt aangeboden in verschillende UV-beschermingsniveaus. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kunstglas of echt glas en dan in hun basis in wit of floatglas.

Met museumglas vermindert u storende lichtreflecties tot een minimum van ongeveer 1%. Ter vergelijking: normaal glas reflecteert invallend licht met ongeveer 8-10%. Dit verschil is aanzienlijk en als u eenmaal het verschil hebt gezien tussen gewoon glas en museumglas, zult u geen gewoon glas meer willen gebruiken voor uw fotolijsten.

Maar wat is het verschil tussen niet- verblindend museumglas en normaal ontspiegeld glas?

Normaal antireflecterend glas heeft een fijn gematteerd oppervlak dat het invallende licht verspreidt en zo directe reflecties minimaliseert. Museumglas daarentegen heeft een extreem krasbestendige interferentie-optische ontspiegeling, d.w.z. er worden zeer dunne lagen aangebracht die de invallende lichtgolven filteren en neutraliseren. Deze vorm van ontspiegeling werkt op dezelfde manier als een brillenglas.

Het glas is daardoor bijna onzichtbaar en nauwelijks als zodanig herkenbaar in de fotolijst. De kleurweergave is zeer authentiek, zelfs onder minder optimale lichtomstandigheden. De coating van het museumglas maakt het ook mogelijk om verschillende UV-beschermingsniveaus tot 99% te realiseren. Het praktisch onzichtbare museumglas combineert dus ongestoord plezier aan het motief met een permanente bescherming tegen schadelijke UV-stralen.

100% bescherming bestaat niet

Hoewel het museumglas vrijwel onzichtbaar is en reflecties tot een minimum worden beperkt, is zelfs het beste museumglas slechts 99% en niet 100% niet-verblindend. Daarom zijn directe lichtbronnen nog steeds herkenbaar op het glas. Als u rechtstreeks kijkt, is er bijna geen reflectie te zien, maar als u vanaf de zijkant kijkt, zijn er kleine restreflecties te zien. Bij directe lichtbronnen produceren de coatings een gekleurde reflectie, die groenachtig of zelfs blauwachtig kan zijn.

De UV-bescherming is ook niet 100%, maar glas met UV-bescherming vertraagt het verbleken en vergelen aanzienlijk. Daarom zijn de ruimtes in musea ondanks UV-glas ook verduisterd en vrij van daglicht. Maar wees gerust: De optische en conserverende voordelen van museumglas ten opzichte van normaal glas zijn enorm!

Tip: Als u vooral geïnteresseerd bent in UV-bescherming, dan is standaard acrylglas een goedkoop alternatief voor museumglas. Dit komt omdat acrylglas ook een zeer hoge UV-bescherming biedt van ongeveer 90%, wat al tot de hoogste categorie UV-museumglas behoort.

Museumglas UV 70 als aankoopadvies

Voor veel kunstliefhebbers is de hoge prijs van museumglas nog steeds een drempel om te kiezen voor het superieure glas. In het verleden werd museumglas daarom alleen gebruikt voor het inlijsten van waardevolle kunst. In de loop der jaren zijn er echter steeds meer fabrikanten op de markt gekomen met nieuwe productietechnieken. Dit heeft enerzijds de kwaliteit verbeterd en anderzijds het glas betaalbaar gemaakt voor de kunstliefhebber. Ondertussen zijn de productiekosten aanzienlijk gedaald en zijn de prijzen ook voor particuliere klanten betaalbaar geworden. Hierdoor is museumglas niet alleen op het vlak van conserverende bescherming een aantrekkelijk alternatief geworden voor conventioneel antireflecterend glas en wordt het steeds vaker gebruikt voor het inlijsten van kunstreproducties en foto's.

Tip: Museumglas UV 70 is het beste compromis tussen prijs en prestaties. Hier krijgt u een interferentie-optisch ontspiegeld wit glas met een verhoogde UV-bescherming. Museumglas UV 70 is al verkrijgbaar bij veel merken, het is optimaal ontspiegeld en biedt een uitstekende helderheid. Hoewel het geen conserverende bescherming biedt, is het aanzienlijk goedkoper dan museumglas UV 90 of UV 99 met vergelijkbare ontspiegeling.

5.1 Wat betekent „interferentie-optisch ontspiegeld“?

Interferentie-optisch ontspiegeld glas reflecteert nauwelijks licht, omdat de oppervlakken behandeld zijn. De productieprocessen zijn verschillend: Ofwel ruwen de glasfabrikanten de oppervlakken microscopisch op met etsen of walsen, ofwel coaten ze het glas met flinterdunne laagjes. Deze laagjes voorkomen dat bepaalde lichtgolven het oog bereiken. Hierdoor is het voor de kijker in de fotolijst nauwelijks herkenbaar, bijna onzichtbaar. De speciale antireflecterende coating reduceert storende lichtreflecties tot een minimum van ongeveer 1%.

Voor- en nadelen van museumglas
Voordelen Nadelen
bijna onzichtbaar risico op breuk
krasvast relatief duur
interferentie-optische ontspiegeling hoog gewicht in grote formaten
zeer hoge lichttransmissie reflectiekleur neutraal groenachtig of blauwachtig
kleurenpracht zoals het origineel
UV-bescherming in stappen tot 99%
(conserverende inlijsting)
voornamelijk wit glas

6. UV-bescherming bij glas

Het aspect UV-bescherming kan wetenschappelijk diepgaand worden geanalyseerd. Maar welke aspecten zijn belangrijk bij het kiezen van het juiste glas? Naast het licht dat voor ons zichtbaar is, bevatten de zonnestralen ook een component die voor ons onzichtbaar blijft, bekend als ultraviolet licht of UV-straling.

UV-straling dringt ook door het glas van de fotolijst heen. Hoeveel er doordringt, hangt af van de samenstelling van het glas. UV-straling veroorzaakt de ernstigste schade aan allerlei soorten kunstwerken. Terwijl krantenpapier bij daglicht binnen een paar dagen bruin wordt, zijn moderne papiersoorten en kleuren daar intussen beter tegen bestand. Vooral op plaatsen met veel daglicht en tegenover ramen, draagt UV-bescherming bij aan de kleurvastheid op lange termijn. Langdurige kleurechtheid betekent echter niet dat er geen schade aan het motief zal optreden, het duurt gewoon langer.

Terwijl gewone glazen slechts 40-50% van het UV-licht filteren, biedt museumglas een verhoogde UV-bescherming tot 99%.

Toch mag u het volgende niet vergeten: Direct zonlicht moet altijd worden vermeden op motieven, vooral als het gaat om kunst van hoge kwaliteit. Langdurige blootstelling aan direct zonlicht kan lichte schade veroorzaken, zelfs achter een glazen product met hoge UV-bescherming.

Er zijn veel redenen waarom het de moeite waard is om glas met een hoge UV-bescherming te kiezen, niet alleen voor originelen, zoals niet-reproduceerbare kunstwerken of kostbare documenten, maar ook voor alle motieven die een ideële waarde hebben en beschermd moeten worden tegen verbleken of vergelen. Daarnaast hebben sommige materialen en media UV-bescherming nodig, omdat ze over het algemeen gevoelig zijn voor permanent of direct zonlicht.

Meer over het onderwerp: “ Waarom verbleken motieven in de zon?

Optium Museum Acrylic®

Met dit acrylglas van museumkwaliteit kiest u voor een uitstekend acrylglas dat veel positieve eigenschappen combineert. Optium Museum Acrylic® is licht, breukvast, interferentie-optisch ontspiegeld, antistatisch, krasvast en biedt de hoogst mogelijke UV-bescherming. Hierdoor is het ideaal voor veeleisende en conserverende inlijstingen.

De interferentie-optische ontspiegeling zorgt voor een unieke uitstraling die het glas bijna onzichtbaar maakt en kleuren, contrasten en contouren ongewijzigd en briljant weergeeft. Reflecties worden gereduceerd tot minder dan 1%.

De UV-bescherming bedraagt meer dan 99% en daarom biedt dit acrylglas uw motief maximale bescherming tegen schadelijke ultraviolette straling. De kleuren en glans van uw kunstwerk blijven bijzonder lang behouden.

In tegenstelling tot gewoon acrylglas is dit museumglas antistatisch en perfect geschikt voor kunstwerken met een gevoelig oppervlak. Het trekt bijvoorbeeld geen krijt- en houtskooldeeltjes of losse pigmenten van het motief aan. Zelfs de fijnste houtstofdeeltjes en bladgoud van uw barokke houten lijst blijven niet aan dit glas plakken.

Een ander verschil met gewoon acrylglas is het unieke oppervlak, dat extreem krasvast is. Waar elk ander kunstglas onherstelbare krassen zou oplopen door minimale wrijvingen, blijft dit Optium acrylglas onbeschadigd, waardoor het extreem bestand is tegen reinigingsdoekjes en schoonmaakmiddelen.

Mooie herinneringen moeten een leven lang meegaan - met Optium Museum Acrylic® zullen ze dat doen. Bekijk de video hieronder en ontdek waarom!

Geïnteresseerd in Optium Museum Acrylic®? Neem contact met ons op, wij helpen u graag!

8. ESG en VSG glas

ESG is de afkorting van de Duitse benaming “Einscheibensicherheitsglas”. Het is thermisch gehard glas en is vooral bekend van autoruiten en glazen douchedeuren. Dit glas is zeer robuust, stoot- en schokbestendig. Bij glasbreuk valt ESG uiteen in kleine glaskorrels, waardoor het letselbeperkend ist. Het nadeel is het hoge gewicht, want door de meerlaagse structuur is ESG 4 mm dik en dus twee keer zo dik en zwaar als normaal glas. Door de stevige constructie en het zware gewicht is ESG te zwaar en te dik voor veel fotolijsten. Het is ook moeilijk te verwerken en wordt daarom zelden gebruikt voor fotolijsten.

VSG is gelaagd veiligheidsglas (Duitse benaming: Verbundsicherheitsglas) In tegenstelling tot ESG valt het glas bij beschadiging niet uiteen in kleine korrels, maar blijft het in zijn geheel intact, zelfs als het beschadigd is. De folie die in het glas is verwerkt, voorkomt dat het in afzonderlijke scherven uiteenvalt. VSG wordt bijvoorbeeld gebruikt in autoruiten. Mirogard Protect van Schott heeft naam gemaakt in musea als gelaagd veiligheidsglas voor fotolijsten. Zelfs in geval van vandalisme is het motief beschermd en kan het niet worden beschadigd door scherven.

ESG en VSG worden vooral gebruikt in openbare ruimtes, waar beschadigde ruiten en hun scherven geen gevaar mogen vormen voor mensen of kunstwerken.

Glas voor brandbeveiliging

B1 fotolijst Alpha

Glas in fotolijsten is ook een kwestie die niet onderschat mag worden bij preventieve brandbeveiliging. Met name openbare instellingen zijn steeds vaker verplicht om vuurvaste fotolijsten van bouwmateriaalklasse B1 aan te schaffen, en zelfs van bouwmateriaalklasse A1 in vluchtwegen. Hier vindt u ook verschillende gecertificeerde brandwerende lijsten, maar alleen met breekbaar echt glas of met duur en zwaar ESG. Echt glas is van minerale oorsprong en, net als aluminium fotolijsten, vuurvast. Onbreekbaar en licht acrylglas daarentegen, dat vaak wordt vereist voor openbare voorzieningen, is als kunststof glas brandbaar of ontwikkelt een sterk giftige rook en kan daarom niet worden gecertificeerd.

Openbare instellingen staan dus voor een dilemma: Regelgeving vereist vaak vuurvaste fotolijsten en onbreekbaar glas, wat voor de meeste modellen uitgesloten is. Omdat ESG geen standaardglas is en bovendien erg zwaar, dik en duur, wordt het slechts in enkele brandwerende lijsten aangeboden.

Glas overzicht

Product detailsnormaal glasantireflecterend glasacrylglas:museumglas
gematteerd (niet-verblindend)polystyreen (PS)acrylacryl, ontspiegeldUV 70UV 92UV 99
getrouw aan het origineel
goed**
goed als het glas direct op het motief ligt
voldoende
goed
zeer goed
zeer goed
zeer goed
zeer goed
UV-bescherming
laag, 45%
laag, iets meer dan 45%
gedeeltelijk, indien gecoat
gedeeltelijk, indien gecoat
zeer hoog
70%
92%
99%
interferentie-optische ontspiegeling
krasvast
reflectieglanzendmatglanzendglanzendminimaal***minimaal***minimaal***glanzend
basis wit glas****transparanttransparanttransparant
dikte2 mm2 mm1-2 mm*****2 mm2 mm2 mm2 mm2-3 mm*
gewichtzwaarzwaarzeer lichtlichtlichtzwaarzwaarzwaar
aantrekken van stof (elektrostatisch)
vuurvast
onbreekbaar

* Nielsen: ClearColorUV99 2,5 mm, Roggenkamp voornamelijk 3 mm
** Bij gebruik van floatglas kan er een lichte groene schijn in de witte tinten zitten.
*** Reflectiekleur kan groenig of blauwachtig zijn door de coating; zichtbaar bij sterk, direct licht.
**** Mira gebruikt als enige wit glas
***** Goedkopere leveranciers gebruiken dun polystyreen, maar Klüber, Larson-Juhl, Mira etc. gebruiken 2 mm dik polystyreen.

Reinigingstips

We raden aan om het glas schoon te maken voordat u het inlijst, met uitzondering van kunstglas. Voor normaal of antireflecterend glas en ESG & VSG raden we aan een conventionele glasreiniger of gewoon water te gebruiken. In principe kunt u hier niet veel fout doen, dit glas is vergelijkbaar met vensterglas.

Museumglas heeft een coating waarop resten van het reinigingsmiddel gemakkelijker te herkennen zijn. Maak dit glas alleen schoon met helder water, eventueel aangevuld met een klein scheutje spiritus. U kunt het glas ook zonder vloeistof poetsen met een fijne doek

Kunstglas is daarentegen vrij gevoelig. U gebruikt dus beter geen schoonmaakmiddelen die alcohol of oplosmiddelen bevatten of schurende schoonmaakmiddelen. Hier zijn schoon water en een droge of licht vochtige katoenen of microvezeldoek geschikt, of nog beter een speciale acrylglasreiniger in combinatie met antistatische doeken.

Conclusie over glas voor fotolijsten

Samenvattend kan worden gezegd dat niet alle glas hetzelfde is en dat de verschillen in effect en functionaliteit groot zijn. Voor de meeste inlijstingen en algemene vereisten volstaat normaal glas Om sterke reflecties te minimaliseren kan eenvoudig antireflecterend glas een optie zijn, maar dit heeft ook een paar nadelen. Bij direct zonlicht kiest u beter voor (antireflecterend) acrylglas of, nog beter, UV-museumglas.

Tip: In de vergelijking van alle glazen raden we het UV70 museumglas aan. Het is nog niet zo duur als het museumglas met een UV-bescherming van 90% of meer, maar het heeft meerdere antireflecterende coatings en zorgt al voor een zeer aanzienlijke verbetering van de kwaliteit van uw inlijsting. U merkt de extra kosten van dit eersteklas glas maar één keer, maar het plezier en het genot bij het bekijken van de kleuren die onvervalst worden weergegeven, en het feit dat uw motief langer beschermd is, zullen blijvend zijn.

Verder van deze thema