Categorieëen

De passe-partout
Hoe kan ik met een passe-partout op de juiste manier inlijsten?

Wat is eigenlijk een passe-partout?

De passe-partout - wat is dat eigenlijk?

Het is een karton van hoge kwaliteit met een uitsparing, dat tussen het glas van de fotolijst en het motief wordt geplaatst. De passe-partout heeft meestal een afgeschuinde binnenrand die in een hoek van 45 graden is gesneden, waardoor hij zich onderscheidt van een gewoon papieren of kartonnen inlegvel.

Het karton van een passe-partout bestaat meestal uit drie lagen papier: de toplaag, de kern en de onderlaag. De componenten kunnen sterk in kwaliteit verschillen. De toplaag (bovenste papierlaag) kan verschillend gekleurd zijn en diverse oppervlakken hebben. Bij passe-partouts van betere kwaliteit is de toplaag zuurvrij, ook al komt deze niet in contact met het motief. Een ligninevrije kern vormt de middelste laag. De onderlaag moet absoluut zuurvrij zijn omdat deze op het originele kunstwerk ligt.

Wat betekent passe-partout? Een korte woordverklaring

Falling van Kristin Nelson, ingelijst met een individueel beschilderde houten passe-partout (motief van Larson-Juhl).

Passe-partout komt uit het Frans en heeft twee betekenissen: Passe-partout verwijst naar een sleutel die kan worden gebruikt om verschillende deuren te openen. Bovendien beschrijft passe-partout een voorwerp dat bij veel verschillende dingen past, bijv. een zwarte jurk of wit overhemd waarmee je nooit verkeerd gekleed bent.

De passe-partout in een fotolijst is dus een wit of gekleurd kartonnen inlegvel dat bij vele motieven en lijsten past, ongeacht hun grootte, kleur of stijl.

Wie is Marie-Louise en wat heeft zij met passe-partouts te maken?

Een Marie-Louise is een passe-partout van hout (ook wel "tussenlijst" genoemd). Deze houten passe-partout wordt voornamelijk gebruikt voor het inlijsten van schilderijen wanneer deze te klein zijn voor de gewenste lijst.

Waarom heeft deze houten passe-partout zo'n mooie naam? Deze term komt ook uit Frankrijk. Volgens een legende zou de vrouw van Napoleon Bonaparte, Marie-Louise van Oostenrijk, deze houten passe-partout in Frankrijk beroemd hebben gemaakt.

Kwaliteitsverschillen bij passe-partouts

Passe-partout in museumskwaliteit van Nielsen Design

Met calciumcarbonaat gebufferde en ligninevrije passe-partouts zijn van veel betere kwaliteit dan kartons met een uitsparing waarvoor dit niet geldt. Passe-partouts die lignine bevatten kunnen na verloop van tijd gelig worden en het motief krijgt een gele rand bij de uitsparing. Het team van AllesLijsten raadt daarom aan te kiezen voor een passe-partout van zuivere alfacellulose.

U moet er ook op letten dat de passe-partout zuurvrij is om latere beschadiging of verkleuring van het motief te voorkomen. Het karton moet hoofdzakelijk uit katoenvezels bestaan en tijdens de productie zonder chloor worden gebleekt. Een kleine hoeveelheid calciumcarbonaat maakt het karton bestand tegen veroudering en beschermt het zo tegen vergeling en eventuele breuk.

Wat is een passe-partout in museumskwaliteit? Een passe-partout van museumskwaliteit garandeert 100% zuurvrij in alle drie de kartonlagen. Het gaat langer mee dan andere passe-partouts.

Zuurvrije kartons van de passe-partout bevatten geen lignine (lignine is plantaardige cellulose) en zijn niet gemaakt van gerecycled materiaal of papier. 

Passe-partouts beschermen en conserveren het motief

De passe-partout beschermt uw motief tegen eventuele zure bestanddelen uit de omgeving en van de fotolijst zoals lijm en lak.

Een zuurvrije passe-partout vermindert of voorkomt zelfs sporen van veroudering op het motief. Bij originele kunstwerken en unieke motieven is het gebruik van een zuurvrije passe-partout dan ook vanzelfsprekend.

De passe-partout zorgt ook voor een kleine maar belangrijke afstand tussen het motief en de glasplaat.

Dit voorkomt dat het motief als gevolg van temperatuurschommelingen aan het glas blijft kleven, wat het kunstwerk onherstelbaar zou beschadigen. Vooral motieven gemaakt met pastel, houtskool, potlood of krijt zijn erg gevoelig. Inlijsten met een passe-partout is bij deze kunstwerken een absolute must.

Passe-partouts hebben een esthetische functie

Passe-partouts in veel verschillende kleuren van FDM

Een passe-partout heeft niet alleen een beschermende functie, maar fungeert ook als optische schakel tussen het motief en de lijst. Hij richt de aandacht sterker op de inlijsting, hij heeft bijna de aantrekkingskracht van een magneet. Bovendien wordt de passe-partout vaak vergeleken met een venster dat de blik opent in het landschap van het motief. Lijst, passe-partout en motief - wat is mooi? Lees alles over kleur, materialen en oppervlaktestructuren.

Passe-partout- welke kleur moet ik kiezen?

Zo maakt u met de juiste kleur het motief nog mooier en de omlijsting in zijn geheel harmonieuzer:

  • Kies een bepaalde kleur uit het motief om een specifiek detail van het kunstwerk te benadrukken.
  • Kiest u een passe-partout in een koele kleur (blauwtinten overheersen), dan lijkt het motief in de lijst in zijn geheel koeler. Als u een warme kleur kiest (de roodtinten overheersen), krijgt het motief een warme uitstraling.
  • Om het motief op de voorgrond te brengen, is een lichte passe-partout de juiste keuze. Een donkere passe-partout plaatst het motief op de achtergrond.
  • Een donkerdere passe-partout is ook geschikt voor donkere lijsten, terwijl voor lichtere lijsten een overeenkomstige lichtere kleur moet worden gekozen.
  • In geval van twijfel is een passe-partout in gebroken wit of porselein een optie waarmee u niets verkeerd kunt doen.

Optisch moet de passe-partout altijd in dienst staan van het motief. Hij moet het motief in de lijst accentueren en het effect ervan onderstrepen zonder met het motief te willen concurreren. De combinatie kleur passe-partout - kleuren motief bepaalt het totaalbeeld van het ingelijste werk.

Materialen en oppervlaktestructuren van passe-partouts

Blauwe linnen overtrek van een passe-partout
Lichtblauwe passe-partout van structuurpapier
Blauwe fluwelen passe-partout in verblauw

Behalve de kleur is ook de oppervlaktestructuur van de passe-partout bepalend voor het totaalbeeld van de inlijsting van het motief. Naast papier zijn de meest voorkomende materialen linnen, fluweel of velours en katoen. Afhankelijk van het materiaal kan het oppervlak glad, bedrukt of gestructureerd zijn.

Linnen is pluisvrij, antistatisch en niet vatbaar voor vuil of bacteriën. Het is zeer slijtvast en ideaal als het motief regelmatig wordt vervangen. Het effect van fluweel of velours kan gemakkelijk worden beïnvloed door de vleug van de stof. Bovendien is het materiaal, net als linnen, antistatisch en slijtvast.

Welke passe-partout past bij welk motief? Een passe-partout met een fluwelen overtrek kan bijzonder slim thematisch worden gebruikt, bijvoorbeeld voor het inlijsten van een wapenschild, orde, oude kunstgravures of voor portretschilderijen van beroemde persoonlijkheden.

Welke passe-partout voor welk formaat?

Een klein motief ziet er waardevol uit met een brede passe-partout - de individuele uitsparing maakt het mogelijk

De fotolijst is te groot? Wat nu? Met de juiste passe-partout zal uw werk niet misstaan.

  • Passe-partouts in standaardformaten

Bij kant-en-klare passe-partouts is de uitsparing altijd iets kleiner dan aangegeven, zodat het motief beter achter de uitsparing kan worden bevestigd. Passe-partouts in standaardformaten zijn ideaal voor lijsten en motieven in standaardafmetingen, of het nu gaat om vierkante fotolijsten, lijsten in DIN A4, lijsten in panoramaformaat of voor portretfoto's. Betreft het een kunstwerk met onconventionele afmetingen dat in geen enkele standaardlijst past? Een standaard passe-partout zou ook in dit geval de oplossing kunnen zijn: Kies de eerstvolgende grotere standaard passe-partout en lijst deze in met een standaardlijst zonder dat u een op maat gemaakte lijst hoeft te bestellen. Dit lukt echter niet altijd - de passe-partout met een individuele uitsparing werkt meestal beter.

  • Passe-partouts met individuele uitsparing, buitenformaat in standaardformaat

Standaard buitenformaten kunnen ook worden gecombineerd met individuele binnenformaten. Dit type passe-partout maakt het mogelijk een motief met ongebruikelijke afmetingen in te lijsten in een fotolijst met standaardafmetingen.

  • Passe-partouts met individuele uitsparing en individueel buitenformaat

Speciale passe-partouts met individuele uitsparing en individueel buitenformaat zijn ideaal voor op maat gemaakte fotolijsten. Ook de plaatsing van de uitsparing kan vrij worden gekozen. Ze zijn weliswaar duurder dan passe-partouts in standaardformaten, maar de investering is het waard: Inlijstingen op maat zijn iets speciaals.

Hebt u het gemerkt? In het algemeen is de onderzijde van de passe-partout 0,5 tot 2 cm breder dan de beide zijkanten en de bovenzijde. Deze drie zijden hebben dezelfde breedte. Dit type uitsparing zorgt voor optische harmonie omdat het motief er op die manier centraal geplaatst uitziet.

Passe-partouts en fotolijsten

Een galerie passe-partout heeft vooral een praktisch nut

De breedte van een passe-partout beïnvloedt het effect van het motief. Voor een elegante totaalindruk is een brede passe-partout met een smalle lijst ideaal. Voor meer compactheid is een smalle passe-partout met een brede lijst geschikt. Voor zeer opvallende lijsten is een passe-partout met een brede rand het beste.

Passe-partouts kunnen tussen 1,4 mm en 3,4 mm dik zijn. Daarom hebt u een overeenkomstig hoog lijstprofiel of hoge sponning nodig. Afhankelijk van de dikte van de glasplaat en de dikte van de achterwand past een minder dikke passe-partout in lijstprofielen met een 9 tot 10 mm hoge sponning. Dikkere passe-partouts moeten voor de zekerheid worden ingelijst in een fotolijst met een lijstprofiel van ten minste 11 mm hoog.

Hebt u veel foto's die u wilt inlijsten in één enkele fotolijst? De praktische galerielijst is een fotolijst die voorzien is van een passe-partout voor meerdere motieven. Hiermee kunt u twee tot meer dan tien motieven tegelijk inlijsten - u hoeft dus niet langer één favoriet motief te kiezen, maar kunt meerdere motieven combineren met een galerielijst. Dit is bijzonder handig voor meerdere motieven rond één thema, bijvoorbeeld uw laatste zomervakantie, uw huisdier of het familiefeest.

Motief, passe-partout, lijst: Ideeën voor een harmonieuze totaalindruk

Plaats twee of meer passe-partouts over elkaar voor een sterker diepte-effect.

Waarom ziet het motief er beter uit met een passe-partout? De passe-partout richt de aandacht op het kunstwerk omdat hij een afstand creëert tussen de lijst en het motief. Het motief lijkt vrijer en wordt minder gedomineerd door de lijst. De afstand creëert ook een diepte-effect, waardoor het motief meer driedimensionaliteit krijgt. Passe-partouts zijn essentiële elementen in de wereld van de fotolijsten. Soms hebben marginale details in de presentatie een effect op de gehele compositie: een aanvulling van de basiskleur kan harmonieuze accenten versterken, een sterke contrastnuance maakt buitengewone visuele ervaringen mogelijk. Het is de moeite waard verschillende dingen uit te proberen om uiteindelijk het evenwicht te vinden tussen harmonie en disharmonie in het kunstwerk.

Misschien hebt u een kunstwerk dat aan de rand beschadigd is? Vergeling, vlekken, vouwen of scheuren: Deze schoonheidsfoutjes kunnen op een vakkundige manier worden gecamoufleerd met een bredere passe-partout.

De kern is niet altijd wit; er zijn ook passe-partouts met een gekleurde kern. Zo ontstaat een tweede, discretere inlijsting van het motief die de eigenlijke fotolijst aanvult. Of leg meerdere passe-partouts op elkaar (eventueel met gekleurde binnenranden) en versterk het diepte-effect - een truc die bijzonder goed werkt bij landschapsmotieven.

De passe-partout: een samenvatting

Materiaal en inhoudsstoffen

  • Cellulose Hoofdbestanddeel van de celwanden van planten, zoals hout en katoen
  • Alfacellulose Hoogwaardige, ligninevrije cellulose, die bijdraagt tot de verouderingsbestendigheid en beschermt tegen verontreinigende stoffen
  • Lignine Bestanddeel van de celwand van planten en doet in combinatie met licht en zuurstof de passe-partout vergelen
  • Zuurvrij Telt vanaf een pH-waarde van 7 tijdens het productieproces
  • Calciumcarbonaat Wordt toegevoegd tijdens het bufferen en beschermt tegen zuren

Formaten en kleuren kiezen

  • Uitsparing De uitsparingen zijn precies volgens de gewenste specificaties. Voor een betere positionering moet de uitsparing echter 0,5 tot 1 cm kleiner zijn dan nodig, zodat het motief er gemakkelijker achter kan worden geplaatst
  • Optisch middelpunt Het werkelijke middelpunt misleidt het menselijk oog, en daarom ligt het optische middelpunt 0,5 tot 1 cm boven het mathematische middelpunt.
  • Kleur Witte of lichte passe-partouts zijn het best; gekleurde passe-partouts of gekleurde binnenranden maken het verschil

Kwaliteitsklassen

  • Economy Niet zuurvrije passe-partouts. Het meest geschikt voor gewone en gedrukte motieven, geen unieke exemplaren
  • Standard Zuurvrije gebufferde kern, pH-neutraal, optimaal voor posters, foto's en kunstreproducties
  • Conservering Bestaat uit alfacellulose, voor het veilig inlijsten van limited editions en documenten
  • Museum Samengesteld uit katoenvezels en biedt 100% bescherming tegen zuren of vergeling; geschikt voor originelen en kostbare documenten