Categorieëen

De historie van de spiegel

De spiegel vandaag: een belangrijke begeleider in het dagelijks leven

Sinds zijn uitvinding 8000 jaar geleden is de spiegel als voorwerp van dagelijks gebruik voortdurend geëvolueerd en geleidelijk zijn ook de productiemethoden verbeterd. Niemand kan zich tegenwoordig nog voorstellen in een flat zonder spiegel te wonen! Ieder van ons heeft minstens één badkamerspiegel boven de wastafel hangen en voor sommigen is dat het absolute minimum. In flats en huizen ontdekt men deze belangrijke begeleider van het dagelijks leven vaak in veel verschillende uitvoeringen, bijvoorbeeld als staande spiegel, als wandspiegel, leunend tegen de muur op een commode of zelfs, zoals bij kaptafels en kleerkasten het geval is, geïntegreerd in het meubel. Spiegels decoreren vooral de slaapkamer, de gang of de woonkamer - daar verfraaien ze de gemeenschappelijke ruimte boven de open haard.

Laat u inspireren en neem een kijkje in onze wandspiegels um:

prachtige wandspiegels

De mens kijkt in de spiegel, de spiegel kijkt terug

Hebben mensen al altijd in de spiegel gekeken?

Nog niet zo lang geleden was het inderdaad niet vanzelfsprekend dat we in het glas konden glimlachen. Wist u dat de spiegel eeuwenlang een absoluut luxeobject was dat zich slechts een zeer selecte minderheid kon veroorloven?

Ronde, gepolijste metalen schijvenkwamen lange tijd het dichtst in de buurt van een spiegel. Ze waren niet groter dan een bord en kunnen misschien worden vergeleken met onze huidige make-upspiegels. Het was niet mogelijk om zichzelf van top tot teen te bekijken - maar misschien bestond die behoefte niet door het gebrek aan mogelijkheden die passpiegels ons vandaag bieden? Of de menselijke ijdelheid een kind is van de Renaissance, kunnen we niet vaststellen, ook al was het voortaan mogelijk om spiegels in grotere afmetingen te produceren dankzij verbeterde methoden om glazen spiegels te vervaardigen. Het magische glas was echter enorm duur en pas in de 19e eeuw, toen de productie door middel van chemische en minder kostbare procedés geleidelijk tot een geïndustrialiseerde massaproductie leidde, werd de spiegel wat hij nu is:

een nuttige begeleider in het dagelijks leven, die ieders interieur siert.

Een stukje cultuurgeschiedenis van de spiegel

Het mythologische verhaal van Narcissus doet ons begrijpen dat de mens in de vroegste tijden alleen gebogen over een stilstaand wateroppervlak zijn eigen gelaat kon aanschouwen.  Het is daarom zeer waarschijnlijk dat de oudste voorlopers van de spiegel watervaten waren. In de oudheid en later in de Middeleeuwen keken mensen naar zichzelf in gepolijste metalen schijven die een licht convexe vorm hadden. In het oude Griekenland gebruikten vooral vrouwen deze weerspiegelende schijf, omdat vrouwelijke schoonheid vooral werd afgemeten aan het gezicht en het haar. De schoonheid van een man werd in het oude Griekenland beoordeeld aan de hand van zijn lichaam, dat niet volledig te zien was in de kleine, ronde metalen schijven

In de 16e eeuw bedacht de Franse humanist Rabelais het klooster Abbaye de Thélème, dat de eerste utopie in de Franse literatuur is. In dit klooster leven de mensen niet als arme monniken, maar vrij en in welvaart. In het verhaal beschrijft Rabelais hoe elk van de 9332 kamers van het klooster niet alleen is ingericht met prachtige stoffen wandtapijten, maar ook met grote kristallen spiegels waarin men zichzelf van top tot teen kan bekijken. We kunnen ons vandaag moeilijk voorstellen wat er zo fantastisch is aan grote spiegels, maar de geschiedenis illustreert zeer goed dat grote spiegels dure zeldzaamheden waren.

Het is nog maar iets langer dan een eeuw geleden dat deze decoratieve wonderen alleen te bewonderen waren op de muren van de dure interieurs van de hogere sociale klassen. De novelle The Turn of the Screw (1898) van de Britse schrijver Henry James illustreert deze exclusiviteit. Daar lezen we hoe de pas aangenomen gouvernante in het Engelse landhuis zichzelf voor het eerst in haar leven voor een grote spiegel van top tot teen bekijkt.

Het feit dat voor de vervaardiging van spiegels uiteindelijk glas werd gebruikt in plaats van gepolijst metaal, vindt zijn oorsprong in de Italiaanse Renaissance. Het glas werd spiegelend gemaakt door middel van een metaallegering van gesmolten kwik en tin. Deze techniek wordt vertinnen genoemd en werd in Venetië ontwikkeld.

Venetiaanse spiegelfabrikanten in Versailles

De omgang met kwik tijdens de verschillende werkfasen bleef voor de Venetiaanse ambachtslieden niet zonder gevolgen: De levensverwachting van een spiegelmaker lag zelden boven de 30 jaar. De spiegelmakers, georganiseerd in een gilde, hadden trouwens zeer lang het productie- en handelsmonopolie voor spiegels. Onder de Zonnekoning Lodewijk XIV bereikte de invoer van Venetiaans glas zo'n hoogtepunt dat de Franse minister van financiën Colbert, die een grotere autonomie voor Frankrijk op het gebied van kunst en kunstnijverheid nastreefde, Franse geheim agenten naar de glasfabrieken van Venetië stuurde. Hun missie: de Venetiaanse ambachtslieden met beloftes naar Frankrijk te lokken. De overredingskracht van de agenten werd uiteindelijk met succes bekroond, want in 1665 zag de koninklijke glas- en spiegelmanufactuur Compagnie de Saint-Gobain het levenslicht. De Spiegelzaal van Versailles is ongetwijfeld het beroemdste werk. Het is een ware prestatie, gezien de technische mogelijkheden van die tijd, want gelaagd glas werd pas enkele jaren later, aan het eind van de 17e eeuw, vervaardigd.

Vandaag is de fabricagetechniek van spiegels dezelfde als de techniek die in de 19e eeuw werd uitgevonden:
Glas wordt bedekt met een laag zilvermetaal (tegenwoordig is dat aluminium).

Het nuttige met het aangename combineren

De renaissance bepaalde de epochale koers in de geschiedenis van de spiegel en de vervaardiging ervan.

Deze ontwikkeling liep parallel met die van de lijst, want de spiegel kon niet zonder lijst worden ontworpen. Spiegels werden net zo prachtig ingelijst als schilderijen, omdat ze vooral als decoratieve objecten werden opgevat. De rijke decoratieve mogelijkheden ontgingen noch de fabrikanten, noch de kopers van dit exclusieve object dat ook zeer nuttig bleek voor het aankleden, kappen en opmaken.

Vanaf de Renaissance raakte de spiegel wijd verbreid in de interieurs van de Europese aristocratie, totdat tenslotte in de 19e eeuw ook de bourgeoisie dit decoratieve wonder in haar vertrekken introduceerde. In Parijs werd het als très chic beschouwd om een spiegel boven de open haard te hangen.

Decoreer ook uw huis als een koning:

Mooie baroklijsten voor spiegels

De spiegel als interieurobject

Met zijn decoratieve voordelen verrijkt hij niet alleen chique oude flats, maar vooral kleine en donkere kamers kunnen baat hebben bij een spiegel omdat hij ze groter en lichter doet lijken. Wilt u meerdere spiegels in huis ophangen? Dan kunt u heerlijk spelen met het perspectief en de ruimte vanuit geheel nieuwe invalshoeken ontdekken. Als u uw oog hebt laten vallen op een prachtig lijstprofiel, maar geen geschikt motief hebt om in te lijsten en ook niet van de mode van lege lijsten houdt, dan is een ingelijste spiegel zeker een goed idee. In dezelfde stijl, volgens hetzelfde patroon, kan een wandgalerij als compositie van motieven en spiegels worden gecreëerd, als u daarvoor een of twee thematisch geschikte foto's mist.

Wat de regels voor het ophangen aan de muur betreft, gelden voor een ingelijste spiegel dezelfde regels als voor een fotolijst. Indien de spiegel boven een meubelstuk wordt gemonteerd, is het raadzaam 20 cm ruimte te laten tussen het meubelstuk en het onderste lijstprofiel. Voor het overige hangt de hoogte af van de functie waarvoor de spiegel bestemd is, d.w.z. of het decoratieve of het nuttige doel op de voorgrond staat.

De spiegel en de lijst kiezen

Barockrahmen Barcelona in Gold von Bingold

De prijs van een spiegel kan enorm variëren. Een gefacetteerde spiegel is bijvoorbeeld duurder om te produceren, wat tot uiting komt in de prijs. Ook een op maat gemaakte wandspiegel kan vergeleken met een spiegel met standaardafmetingen aanzienlijk in prijs verschillen.

Bij de keuze van het lijstprofiel kunt u zich door uw interieur laten leiden. Maak vóór de aankoop duidelijk of u de ingelijste spiegel wilt integreren in een stilistisch uniform interieur of dat u wilt gaan voor een gedurfde mix van stijlen. Is de ingelijste spiegel het belangrijkste stuk in de kamer omdat het een exclusief stuk is of is het de bedoeling dat hij samenkomt met andere ingelijste motieven aan de muur of zelfs met andere spiegels?